Tænk hvad vi kunne få for en milliard!

Grænsekontrollen har kostet en milliard kroner de sidste 3 år.

For en milliard har vi fået:

-       10 millioner kontroller ved grænsen

-       7599 personer er blevet afvist ved grænsen – størstedelen af dem er syrer, afghanere og irakere. Det er 130.000 kroner per afviste person. Som Morten Helveg sagde i EU parlamentsdebatten – hvorfor gik de ikke bare af markveje til Danmark? Så var de aldrig blevet stoppet. Så politiet ved bommen er rent symbolsk.

Sjovt nok af Folketinget ikke kunne finde den milliard til Landbrug og Fødevarer og Danmark Naturfredningsforenings klima- og naturudspil.

Så hvis vi havde brugt den milliard de sidste 3 år til udtag de dårligste marker, havde vi fået:

• Modernisering af ammoniakindsatsen i husdyrproduktionen, så den tilrettelægges i bedre samspil mellem natur og produktionshensyn og styrker incitamentet for etablering af mere natur.

• Sænke landbrugssektorens klimabelastning med omkring 10 % - det er en halvering af den CO2 udledning landbrugssektoren står for i Danmark

• Skabe mere og rigere natur og flere rekreative områder, et bedre vandmiljø og øget drikkevandsbeskyttelse - ca. 100.000 km2 mere natur

• Give landbruget bedre mulighed for at udnytte det eksisterende landbrugsareal ved at få mere sammenhængene landbrugsarealer og afhænde dårlig landbrugsjord mod kompensation.

• Jordreformen baserer sig på de principper og erfaringer som er udviklet i Real Danias Collective Impact initiativ.

Så hvad vil du helst bruge en milliard af vores skattekroner de næste 3 år?

Mere natur eller permanet grænsekontrol?

For mig er svaret let: Ja tak til at oprette den investeringsfond til at udtage de dårligste jorde i Danmark og nedlægge grænsekontrollen. Samt styrke kontrollen ved EU's ydere grænser.