Mere punktlige toge på Kystbanen

Da jeg var til vælgermøde på Marienlyst, lovede jeg, at inddrage Kystbanen mere i mit valgprogram. Det løfte har jeg nu holdt, idet Martin Lidegaard og jeg igår lavede en aftale med Socialdemokraterne om nu kurs på trafik området, med meget mindre motorvej og mere offentlig transport.

Det er partipolitik og ikke bare noget vi kandidater i Nordsjælland mener. Det bliver en del af det nye trafikforlig.

Her er den historiske forståelse selvfølgelig relevant. DF og regeringen har jo lavet et forlig hvor de ikke har sat én krone af til Kystbanen, og istedet brugt pengene på motorveje. Det må man bare konstatere er meget lidt bæredygtig og helt håbløst i forhold til den kollektive trafik. Forslaget er da heller ikke stemt igennem og vi skal derfor have et nyt trafikforlig, der også prioritere en markant opgradering af Kystbanen.

Her vil vi tage udgangspunkt i den COWI rapport, Infrastruktur Nordsjælland har fået udarbejdet og ønsker både at sætte gang i de hurtige løsninger og følge op på den overordnede opgradering, der allerede er sat i gang.

Konkret betyder det, at Kystbanen skal have tilført 30-40 millioner mere om året til fortsætte målrettet og forebyggende vedligeholdelse af materiel. Dette tiltag vil reducerer 20-25% af årsagerne til forsinkelserne, der tilskrives fejl på materiel.

Toget i baggrunden af billedet, stod stille, da ledninger var faldet ned ved Rungsted, og al togdrift derfor stoppede i mange timer igår den 22 maj.